Інформація
для керівників психологічних служб районів, практичних психологів, соціальних педагогів районів (міст) Харківської області
для керівників психологічних служб районів, практичних психологів, соціальних педагогів районів (міст) Харківської області
Згідно з планом роботи ЦПП і СР ХОНМІБО 15.02.2010 року для працівників психологічної служби буде проводитися інтернет-семінар за темою: «Феномен здоров’я в контексті проблем шкіл сприяння здоров’ю». До участі запрошуються працівники психологічної служби, навчальні заклади яких активно беруть участь у реалізації проекту «Школа сприяння здоров’я», а також всі бажаючі.
Для участі в семінарі пропонуємо фахівцям психологічної служби розмістити матеріали до 12.02.2010 року на блозі Центру ППіСР ХОНМІБО для актуалізації запропонованої теми інтернет-семінару. Матеріали представляти у вигляді власних розміркувань щодо ефективності реалізації проекту в навчальному закладі до 2 сторінок.
http: //psihologi1.blogpost.co
Блог ХОНМІБО
www.edu-post-diploma.kharkov.ua
сайт ХОНМІБО
Запитання, які бажано врахувати при опрацюванні своїх матеріалів:
1. Чи відбуваються зміни в навчально-виховному процесі вашого навчального закладу у зв’язку з реалізацією проекту «Школа сприяння здоров’я»? Яким чином?
2. Яким чином Ви бачите реалізацію проекту та його результативність в ідеалі?
3. З якими перепонами зустрічаєтесь, що є перешкодою в реалізації даного проекту?
www.edu-post-diploma.kharkov.ua
сайт ХОНМІБО
Запитання, які бажано врахувати при опрацюванні своїх матеріалів:
1. Чи відбуваються зміни в навчально-виховному процесі вашого навчального закладу у зв’язку з реалізацією проекту «Школа сприяння здоров’я»? Яким чином?
2. Яким чином Ви бачите реалізацію проекту та його результативність в ідеалі?
3. З якими перепонами зустрічаєтесь, що є перешкодою в реалізації даного проекту?
Коментарі
Проблема здоров’я в сучасному українському суспільстві, як і в українській школі зокрема – одна з актуальних проблем людства.
Створення мережі шкіл сприяння здоров’ю – цікава, корисна, необхідна справа. Але ж, як зачасту буває, корисна справа корисною залишається лише на папері.
Відповідно до затвердженої районної Програми розвитку мережі шкіл сприяння здоров’ю до 2008 року всі загальноосвітні навчальні заклади Куп’янського району повинні були увійти до мережі шкіл сприяння здоров’ю. Станом на січень 2010 року лише 3 навчальні заклади розробили власну модель навчального закладу як школи сприяння здоров’ю. Це Подолянська ЗОШ І-ІІІ ст. (входить до національної мережі), Глушківська ЗОШ І- ІІІ ст. та Піщанська ЗОШ І-ІІІ ст. ( до обласної мережі).
Необхідно зазначити, що значна робота в даному напрямку проводиться в Курилівському ліцеї, Новоосинівській, Петропавлівській та Курилівській ЗОШ І-ІІ ст., які мають багато шансів, щоб ввійти до мережі шкіл сприяння здоров’ю за умови узагальнення матеріалів та створення власної моделі шкіл сприяння здоровю.
Які ж реальні зміни відбулися в тих навчальних закладах, які були включені до мережі шкіл сприяння здоров’ю?
Відверто кажучи, зміни дійсно помітні, але вони не зовсім ті, на які ми сподівалися.
Ідеальним результатом, на мій погляд, повинна стати саме та школа, яка сприяє зміцненню здоров’я (в широкому розумінні цього слова) всіх учасників НВП: учнів, учителів, обслуговуючого персоналу та батьків. Школа, яка дарує радість не лише пізнання нового, а й радість спілкування, радість життя від кожного дня. Бо, як на мене, психологічний настрій у школі – це основне, від чого залежать всі складові здоров’я людини. Це школа, в якій діти займаються фізкультурою і спортом не формально, а із задоволенням і розумінням того, що це вони роблять для себе, для зміцнення власного здоров’я, для свого подальшого життя. Школа - це те місце, де дитина може отримати дієву допомогу або пораду, відчути себе потрібною, реалізованою, залишаючись при цьому здоровою і щасливою. В ідеалі - це школа радості, здоров’я, життя.
Говорячи про ті суттєві зміни, які відбулись у вищезазанчених навчальних закладах, хочу відзначити наступне:
• професійну просвітницьку роботу, яка ведеться практичними психологами навчальних закладів. (Посаду практичних психологів було перш за все введено в ті навчальні заклади, які вже були залучені до мережі шкіл сприяння здоров’ю). Так, з приходом практичного психолога до Глушківської ЗОШ І-ІІІ ст. до робочого навчального плану закладу було введено факультативний курс за Програмою «Рівний – рівному». У Подолянській ЗОШ І-ІІІ ст. планується ввести даний факультатив у 2010 – 2011 н.р.
Окрім того, практичні психологи забезпечують у зазначених навчальних закладах психологічний супровід усіх учасників НВП, що, за даними анкетувань та відгуків учнів, батьків та педколективів, сприяє поліпшенню психологічного клімату, вирішенню конфліктних ситуацій та забезпечує психологічне здоров’я;
• завдяки даному Проекту в тих навчальних закладах, які ввійшли до національної та обласної мережі шкіл сприяння здоров’ю адміністрацією навчальних закладів медичними працівниками, психологами ведеться лонгітюдний моніторинг за здоров’ям дітей, робиться детальний аналіз причин захворюваності;
• реалізація пунктів Програми школи сприяння здоров’ю помітно спиряє збереженню та поліпшенню здоров’я школярів, вчить їх правил поведінки, спрямованих на зміцнення власного здоров’я.
По – перше, це відсутність або недостатнє фінансування, що веде за собою скорочення гурткової роботи (особливою перешкодою в реалізації Проекту є скорочення гуртків спортивного профілю).
По – друге, фізичне здоров’я як складова здоров’я взагалі не можливе без наявності спортивних залів, які, на жаль, відсутні або потребують капітальних ремонтів у більшості шкіл району. А спортивна зала, на мою думку, є важливою ланкою для організації спортивно – оздоровчої діяльності в закладі та складовою у створенні моделі закладу як школи сприяння здоров’ю.
По –третє, медичне обслуговуванняя учнів у сільських школах повинно проводитися поглиблено, ретельно та своєчасно, із залученням усіх необхідних фахівців.
Четверта важлива річ – харчування у шкільних їдальнях, яке потребує збалансованості та належної вітамінізації не протягом сезону взагалі, а щодня протягом навчального року. До речі, в деяких сільських школах нашого району це питання вирішують самі керівники навчальних закладів, які знаходять можливість вирішити дане питання позитивно (зберігають овочі та фрукти у свіжому й переробленому вигляді протягом навчального року). Але, на жаль, це поодинокі випадки, а не норма для всіх шкіл.
Звичайно, всі ці недоліки не можуть перешкодити впровадженню Проекту, але вони повинні бути обов’язково врахованими для того, щоб корисна і необхідна справа була реалізована в повній мірі із користю для тих, на кого вона розрахована.
Методист, який відповідає за реалізацію Проекту Т.В.Гаманко
Методист психологічної служби С.В. Гриценко
- здоров’язберігаючі підходи використовуються в усіх видах діяльності освітніх закладів: розробки уроків здоров’я, виховні години, батьківські збори;
- принципи здоров’язбереження лягли в основу навчально-виховної діяльності педагогів;
- з позицій здоров’язбереження планується навчальне навантаження учнів, продумується оформлення школи.
- організована медико-психологічна служба здоров’я(Нововодолазький ліцей, Нововодолазька гімназія, Нововодолазька ЗОШ І-ІІІ ступенів № 2, Старовірівська ЗОШ І-ІІІ ступенів )
- розробляється комплекс заходів щодо підтримки фізкультурно-оздоровчих програм.
- впроваджуються нові форми організації роботи з батьками: батьківські лекторії («Організація літнього відпочинку», «Раціональна організація дозвілля учнів», «Вікові особливості дитини» тощо), зустрічі з фахівцями, екскурсії, акції („Скажемо ні наркотикам, „Ми за здоровий спосіб життя, „Зупинимо СНІД”, „Здоров’я людини і табакокуріння”), конференції для учнів старших класів („За здоровий спосіб життя та інші), вікторини, агітбригади, семінари, конкурси, виховні години.
З метою виявлення тенденції у стані здоров’я школярів, прогнозування та корекції його розвитку у вищеназваних закладах ведеться моніторинг стану здоров’я учнів, що дає можливість виявити:
- рівень динаміки оздоровчої функції освіти навчального закладу;
- рівень фізичного розвитку;
- рівень фізичної підготовленості учнів;
- встановлення чинників, які позитивно, або негативно впливають на здоров’я учнів.
Результати роботи "ШСЗ" в ідеалі:
- скорочення групи ризику захворювань;
- збереження фізичного та психічного здоров"я (дані моніторингу.
Психологічна служба Нововодолазького району