Інклюзивна освіта

Життя людини - найвища цінність.
Коли ж ідеться про життя дітей з особливими освітніми потребами,
це ще й велика відповідальність суспільства.


Вірте в талант і творчі сили кожного вихованця.
В.О. Сухомлинський


За цим посиланням розміщено інформаційні матеріали підвищення кваліфікації асистентів учителя (27.08 - 31.08.2018), які відбулися у межах підготовки педагогів до роботи в умовах Нової української школи.
Дедлайн - 10.09.2018

30 травня 2018 року проведено постійно діючий семінар-тренінг «Інклюзивна технологія «Кола друзів» за темою: «Технологія «Кола друзів» як засіб соціалізації дитини з особливими освітніми потребами». За цим посиланням розміщено матеріали семінару та фото.
За цим посиланням розміщено фото з 6-го засідання ТТК "Дорожня карта вчителя в умовах інклюзивного навчання", що відбулося 10.05.2018


Вебінари Центру практичної психології, соціальної роботи та здорового способу життя з питань освіти дітей з особливими освітніми потребами:

1. Організація інклюзивного навчання дітей із ЗПР:
https://www.youtube.com/watch?v=Tt6dT6muIyM
та https://www.youtube.com/watch?v=9c7ZQZqjer0
2. Особливості роботи з дітьми, які потребують підвищеної психологічної уваги 
https://www.youtube.com/watch?v=bydaRRRuewg
3. Організація інклюзивного навчання дітей з розладами аутистичного спектру 
https://www.youtube.com/watch?v=xPNqUI2VSEo&feature=youtu.be
4. Особливості навчання і супроводу дітей з порушеннями мовлення 
https://www.youtube.com/watch?v=VoUt0jOfQCI&feature=youtu.be
5. Особливості організації інклюзивного навчання дітей з порушеннями зору 
https://www.youtube.com/watch?v=y-PnVmY2kMA&feature=youtu.be

14-15 березня 2018 року проведено семінар-практикум для методистів психологічної служби, практичних психологів та соціальних педагогів за типовою освітньою програмою організації і проведення підвищення кваліфікації педагогічних працівників початкової школи відповідно до Державного стандарту початкової школи. Матеріали за модулем "Основи інклюзивної освіти" розміщено за цим посиланням. Дедлайн - 30.03.2018.


22 лютого 2018 року проведено постійно діючий семінар-тренінг «Інклюзивна технологія «Коло друзів» за темою: «Перші кроки щодо запровадження технології «Коло друзів».
Під час роботи семінару розглянуто умови адаптації та соціалізації дитини в закладі освіти, їх вплив на успішність людини; визначено бар’єри, ресурси та завдання педагогічних працівників у забезпеченні адаптації та соціалізації учнів в умовах інклюзивного освітнього середовища; учасникіи познайомилися з метою, завданнями та особливостями запровадження технології «Коло друзів», досвідом застосування технології «Коло друзів» у виховному процесі Глушківської ЗОШ І-ІІІ ст. Куп’янської районної ради Харківської області.
У роботі семінару взяли участь 32 педагогічні працівники.


15 листопада 2017 року закінчив роботу дводенний обласний спеціалізований тренінг для працівників освітньої сфери регіону за темою «Інклюзивний простір. Практичні кроки», який проходив у межах соціальної програми Марини Порошенко, за підтримки Благодійного Фонду Порошенка.
Метою заходу було визначено підвищення компетентності педагогічних працівників із питань якісного здійснення інклюзивного навчання й супроводу дітей з особливими освітніми потребами в умовах закладів загальної середньої освіти.

Учасників спеціалізованого тренінгу привітали Каменчук Т.Б., представник Благодійного Фонду Порошенка, Ігнатьєв В.В., заступник директора Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної адміністрації – начальник управління освіти і науки, Покроєва Л.Д., ректор КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти».

Учасники тренынгу ознайомилися з нормативно-правовим забезпеченням, що регламентує здійснення інклюзивної освіти у 2017/2018 навчальному році; організацією оцінки розвитку дитини, психолого-педагогічними характеристиками дітей з особливими освітніми потребами та педагогічними технологіями інклюзивної освіти. 

Учасники також набули навичок із розробки індивідуальної програми розвитку дітей з особливими освітніми потребами, отримали методичні рекомендації щодо створення шкільної команди супроводу особливої дитини, адаптації та модифікації навчальних програм, індивідуалізації навчання в умовах інклюзивного навчального простору ЗНЗ.

184 методисти з інклюзивної освіти районних (міських, ОТГ) методичних служб, заступники директорів із навчально-виховної роботи, практичні психологи, корекційні педагоги, учителі й асистенти вчителів закладів загальної середньої освіти районів, міст, територіальних громад Харківської області та районів міста Харкова отримали сертифікати та методичні посібники «Інклюзивний простір. Практичні кроки.»

Усі презентаційні матеріали тренінгу а також фотографії заходу розміщені в загальному доступі за посиланням: https://drive.google.com/…/1fDKqT_j3MufHk1yZP6P5MDgUzIBMeWu…



Шановні колеги! 
Для педагогічних працівників, які будуть працювати в умовах інклюзивного навчання, на курсах підвищення кваліфікації розроблено тематичний спецкурс "Організація інклюзивного навчання: нагальні питання"на 18 годин. 
Спецкурс передбачає ознайомлення з нормативно-правовим забезпеченням інклюзивної освіти в Україні, порядком організації інклюзивного навчання у навчальному закладі, особливостями навчання різних категорій дітей з особливими освітніми потребами (відповідно до нозологій) та індивідуального оцінювання їх навчальних досягнень в умовах інклюзивного навчання.
Спецкурс організується відповідно до заявок Р(М)МК.

Шановні педагогічні працівники!!!
28 серпня розпочато цикл веб-конференцій
Національної академії педагогічних наук України
до нового навчального року.

За цим посиланням Ви можете передивитися відеотрансляцію першого дня веб-конференції.
Звертаємо Вашу увагу, що в часовий проміжок
з 4.57 до 5.18
тривали виступи співробітників Інституту спеціальної педагогіки НАПН України щодо організації навчально-виховного процесу для учнів з особливими освітніми проблемами:

  • Психолого-педагогічне оцінювання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі - Прохоренко Леся Іванівна, доктор психологічних наук, старший науковий співробітник, заступник директора з науково-експериментальної роботи 
  • Діти з тяжкими порушеннями мовлення: особливості лінгвістичної підготовки у навчальному закладі - Данілавічютє Еляна Анатоліївна, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, завідувач лабораторії


12.10.2017 у формі вебінару проведено 3-є інтерактивне спілкування тимчасового творчого колективу «Дорожня карта вчителя в умовах інклюзивної освіти» педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів за темою «Інклюзивна компетентність вчителя». Взяли участь 11 осіб.
Відеотрансляцію вебінару розміщено за посиланням.




28 серпня 2017 року відбулася методична студія для директорів ЗНЗ з інклюзивною формою навчання за темою: "Пріоритетні завдання педагогічних колективів загальноосвітніх навчальних закладів з інклюзивними класами в контексті створення інноваційного освітнього простору Нової української школи". 
Під час студії розглянуто наступні питання: 
  • Нормативно-правове забезпечення організації навчання дітей з особливими освітніми потребами (Говсієвич І.В., провідний спеціаліст відділу дошкільної, загальної середньої, корекційної та позашкільної освіти управління освіти і науки Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної адміністрації);
  • Особливості організації інклюзивного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах: співпраця та партнерство (Сіліна Г.О., завідувач кафедри виховання й розвитку особистості, канд. пед. наук);
  • Реалізація обласного освітнього проекту «Розвиток інклюзивної освіти в Харківській області» у 2017 – 2018 роках (Колісник О.В., методист центру практичної психології, соціальної роботи та здорового способу життя КВНЗ "Харківська академія неперервної освіти");
  • Можливості співпраці КУ Харківська обласна психолого-медико-педагогічна консультація з загальноосвітніми навчальними закладами щодо супроводу дітей з особливими освітніми потребами (Вишнева І.М., завідувач комунальної установи "Харківська обласна психолого-медико-педагогічна консультація").
Манілова О.М., директор Балаклійської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 2 Балаклійської районної ради Харківської області познайомила учасників студії з досвідом роботи Балаклійської ЗОШ І-ІІІ ступенів Балаклійської районної ради Харківської області щодо створення інклюзивного середовища в ЗНЗ для навчання, виховання й розвитку дітей з особливими освітніми потребами.
В роботі студії взяли участь 120 педагогічних працівників.

Презентаційні матеріали студії розміщені 
за цим посиланням.



28 серпня 2017 року відбулася методична студія для завідувачів ДНЗ з інклюзивною формою навчання за темою: "Пріоритетні завдання педагогічних колективів дошкільних навчальних закладів з інклюзивними групами в контексті створення інноваційного освітнього простору Нової української школи". 
Під час студії розглянуто наступні питання: 
  • Нормативно-правове забезпечення організації навчання дітей дошкільного віку з особливими освітніми потребами (Руднєва С.М., головний спеціаліст відділу дошкільної, загальної середньої, корекційної та позашкільної освіти управління освіти і науки Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної адміністрації);
  • Особливості організації освітнього процесу в інклюзивних групах дошкільних навчальних закладів (Остапенко А.С., завідувач Центру громадянського виховання КВНЗ "Харківська академія неперервної освіти");
  • Підготовка педагогів дошкільного навчального закладу до створення сприятливої атмосфери для навчання, виховання й розвитку дітей з особливими освітніми потребами (Калініна Т.С., завідувач секції спеціальної та інклюзивної освіти, канд. психол. наук);
  • Реалізація обласного освітнього проекту «Розвиток інклюзивної освіти в Харківській області» у 2017 – 2018 роках (Колісник О.В., методист центру практичної психології, соціальної роботи та здорового способу життя КВНЗ "Харківська академія неперервної освіти");
  • Можливості співпраці КУ Харківська обласна психолого-медико-педагогічна консультація з дошкільними навчальними закладами щодо супроводу дітей з особливими освітніми потребами (Вишнева І.М., завідувач комунальної установи "Харківська обласна психолого-медико-педагогічна консультація").
Климчук І.П., завідувач Чугуївського ДНЗ (ясла-садок) № 12 комбінованого типу Чугуївської міської ради Харківської області познайомила учасників заходу з досвідом роботи Чугуївького ДНЗ (ясла-садок) № 12 комбінованого типу Чугуївської міської ради щодо створення інклюзивного простору в ДНЗ для навчання, виховання й розвитку дітей з особливими освітніми потребами.

Презентаційні матеріали студії розміщено
за цим посиланням.



Лист Міністерства освіти і науки України
від 14.06.2017 № 1/9-325
"Про навчальні плани та організацію навчально-виховного процесу для учнів з особливими освітніми потребами загальноосвітніх навчальних закладів
у 2017/2018 навчальному році" розміщено за посиланням.




Шановні колеги! Звертаємо Вашу увагу, що обласний освітній проект "Розвиток інклюзивної освіти в Харківській області"
- схвалено рішенням колегії Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної адміністрації 29 березня 2017 року;
- затверджено рішенням Методичної ради КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти» від 16.02.2017 № 1.
Проект розміщено на сайті Департаменту науки і освіти Харківської державної адміністрації (сторінка "Нормативно-правова база - Освітні проекти") та на сайті комунального вищого навчального закладу "Харківська академія неперервної освіти" (розділ "Регіональні освітні проекти"), доступний за посиланням: ПРОЕКТ.


УВАГА! Ви питали - ВІДПОВІДАЄМО:
Ці питання досить часто задають педагогічні працівники різних категорій. Саме тому вважаємо за доцільне розглянути їх більш детально.

Які основні напрями організаційно-методичного супроводу навчально-виховної роботи з дітьми із ЗПР?
Організаційно-методичні засади забезпечення навчально-виховного процесу для учнів з особливими освітніми потребами загальноосвітніх навчальних закладів у 2016/2017 навчальному році описуються листом Міністерства освіти і науки від 12.07.2016 № 1/9-364.
Основними напрямами організаційно-методичного супроводу навчання дітей із ЗПР у роботі методиста районного (міського) методичного кабінету (центру), який здійснює методичний супровід інклюзивних процесів у районі (місті) є такі:
інформаційний напрям (робота з опрацювання нормативно-правових документів, які регламентують організацію навчання дітей з особливими освітніми потребами у дошкільному або загальноосвітньому навчальному закладі; поширення їх у ДНЗ, ЗНЗ; підвищення обізнаності педагогічних працівників із питань нормативно-правового забезпечення інклюзивної освіти; збір та обробка інформації щодо організації інклюзивної освіти дітей з особливими освітніми потребами у НЗ району (міста); створення і ведення баз даних дітей з особливими освітніми потребами, які відвідують дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, фахівців інклюзивної освіти, які працюють у НЗ та мають спеціальну освіту, у тому числі: логопедів, дефектологів, асистентів учителя (вихователя), державних установ і громадських організацій, які надають послуги у сфері освіти дітей з ООП; адвокація та забезпечення реалізації прав дітей з особливими освітніми потребами);
методичний напрям (організація обстежень дітей, які мають труднощі у навчально-пізнавальній діяльності, фахівцями ПМПК; організація та проведення заходів (семінарів, роботи творчих груп, обміну досвідом тощо, у тому числі за участі фахівців) щодо підвищення професійної компетентності педагогічних працівників із питань навчання та виховання дітей з особливими освітніми потребами у міжкурсовий період, сприяння їх самоосвіті, отриманню спеціальної освіти, обміну досвідом; поширення методичного забезпечення інклюзії в навчальних закладах району (міста), вивчення та поширення ефективного педагогічного досвіду із зазначених питань; організація консультувань для батьків з питань організації навчально-виховної діяльності дітей з особливостями розвитку, особливими освітніми потребами, інтеграції їх у дитячий колектив ДНЗ, ЗНЗ тощо);  
аналітичний напрям (проведення моніторингових досліджень щодо ефективності інклюзивної освіти; обробка, аналіз та поширення результатів досліджень; висвітлення питань розвитку інклюзивної освіти на сайті районного (міського) відділу (управління) освіти, в засобах масової інформації);
координаційний напрям (організація та забезпечення спільної діяльності ДНЗ, ЗНЗ, районної, обласної ПМПК, державних установ та громадських організацій, які надають послуги у сфері освіти дітей з особливими освітніми потребами).
Обласним освітнім проектом "Розвиток інклюзивної освіти в Харківській області" передбачено здійснення певних заходів на період 2017-2020 роки (у тому числі на рівні районів (міст) області).


Алгоритм організації інклюзивної групи в ДНЗ.
При організації інклюзивної групи в ДНЗ слід користуватися такими чинними нормативно-правовими документами:
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 № 128 "Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів";
- Наказ Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров*я України від 27 березня 2006 року №240/165 "Про затвердження Порядку комплектування дошкільних навчальних закладів (груп) компенсуючого типу";
- Лист Міністерства освіти і науки України від 02 квітня 2015 року № 1/9-169 "Про порядок комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах";
- Лист Міністерства освіти і науки України від 12 жовтня 2015 року № 1/9-487 "Щодо організації діяльності інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах".

Алгоритм організації інклюзивної групи в ДНЗ полягає  у наступних узгоджених діях на різних рівнях:
Алгоритм дій батьків дитини з особливими освітніми потребами
1. Зареєструвати дитину в системі електронної реєстрації до ДНЗ.
2. Пройти обстеження дитини в психолого-медико-педагогічній консультації, отримати висновок ПМПК (містить колегіальний висновок консультантів ПМПК про особливості розвитку дитини; у висновку має бути зазначено, що за результатами обстеження ПМПК дитині рекомендовано відвідування інклюзивної (спеціальної) групи в дошкільному навчальному закладі; вказано рекомендації щодо програми, форм і методів навчання на 1 рік; кількість годин, необхідних для корекційно-розвиткової роботи; необхідні додаткові спеціальні послуги відповідно до нозології дитини; перелік спеціалістів, які мають реалізовувати корекційну складову та соціальну реабілітацію).
3. За рік або хоча б за півроку до того, як дитина прийде до ДНЗ, звернутися до Р(М)В(У)О для того, щоб обрати заклад (де є умови, кваліфіковані фахівці тощо). Остаточне рішення про вибір закладу для навчання дитини обирають батьки, ураховуючи територіальне розташування закладу, та користь для дитини.
4. Звернутися до обраного дошкільного навчального закладу, написати заяву з проханням організувати інклюзивне (або спеціальне) здобуття дошкільної освіти для дитини. У заяві також потрібно вказати, чи потрібен дитині асистент вихователя. До заяви додаються такі документи:
- висновок психолого-медико-педагогічної консультації;
- медична довідка про стан здоров'я дитини з висновком лікаря, що дитина може відвідувати дошкільний навчальний заклад;
- довідка дільничого лікаря про епідемічне оточення;
- свідоцтво про народження;
- копія медичного висновку про дитину-інваліда віком до 18 років (виданого лікарсько-консультативною комісією);
- копія індивідуальної програми реабілітації дитини-інваліда.
5. Взяти участь у розробленні індивідуальної програми розвитку дитини.
6. Забезпечити отримання дитиною додаткових спеціальних послуг відповідно до нозології, відвідування необхідних спеціалістів навчально-реабілітаційних центрів, ПМПК тощо (якщо висновком ПМПК такі рекомендовані).

Алгоритм заходів співробітників ДНЗ щодо організації здобуття дошкільної освіти дитиною з особливими освітніми потребами
1. На підставі заяви батьків дитини з особливими освітніми потребами та висновку психолого-медико-педагогічної консультації та за погодженням із засновником (власником) закладу керівник ДНЗ приймає рішення про утворення інклюзивної групи (груп) у дошкільному навчальному закладі.
2. Завідувач ДНЗ звертається із письмовим поданням до Р(М)В(У)О про введення 0,5 ставки асистента вихователя та годин для проведення корекційно-розвиткових занять спеціалістами (практичним психологом, логопедом, дефектологом, інструктором з фізичної культури тощо).
3. Забезпечення закладу необхідними фахівціями, сприяння підвищенню компетентності педагогічних працівників з питань особливостей навчання, виховання та розвитку дитини з ООП.
4. Забезпечення архітектурної доступності закладу (за потреби, відповідно до нозології дитини з ООП), створення необхідних кабінетів для роботи фахівців (практичного психолога, педагога-дефектолога, логопеда тощо), кімнати розвантаження тощо, обладнання їх необхідними засобами корекції та розвитку, методичною літературою.
5. Інформування батьків дітей, що відвідують навчальний заклад, щодо особливостей інклюзивного навчання, цілей та завдань, переваг інклюзії для всіх суб'єктів навчально-виховного процесу, роз'яснення питань щодо врахування особливостей дитини з ООП, залучених в інклюзивні групи, обговорення питань, що виникають унаслідок спілкування та групової взаємодії в дитячому колективі тощо.
6. Укладення угоди з іншими навчальними закладами (спеціальним інтернатом для дітей з відповідною нозологією, навчально-реабілітаційним центром, ПМПК, установами соціального захисту, ресурсних центрів тощо) про співпрацю щодо супроводу дитини з особливими освітніми потребами, залучення фахівців цих установ до консультувань тощо.
7. Створення команди індивідуального супроводу дитини (вихователь-методист, вихователі, асистент вихователя, практичний психолог, вчитель-дефектолог, за необхідності: логопед, медична сестра, інструктор з фізичної культури тощо із обов'язковим залученням батьків дитини), розробка  індивідуальної програми розвитку дитини з особливими освітніми потребами. Склад групи фахівців індивідуального супроводу дитини визначається керівником ДНЗ і затверджується відповідним наказом. Основні завдання команди фахівців індивідуального супроводу дитини:
- збір інформації про особливості дитини, її інтереси, труднощі і обмеження, освітні потреби з метою визначення та реалізації належної підтримки, вжиття адекватних заходів, залучення додаткових фахівців;
- всебічне обговорення особливостей (труднощів) розвитку дитини з урахуванням інформації різних фахівців з метою визначення характеру та причин відхилень в розвитку та поведінці; прийняття консолідованого рішення про специфіку змісту освіти і навчання з урахуванням рекомендацій ПМПК;
- з'ясування потенціалу розвитку дитини, актуалізація її позитивних особистісних якостей;
- розробка та реалізація індивідуальної програми розвитку дитини;
- моніторинг динаміки загального психічного розвитку дитини, консультування та вирішення складних, конфліктних ситуацій;
- ведення документації (щоденник спостережень), що відображає актуальний розвиток дитини, динаміку її стану, рівень успішності, збір портфоліо.

Алгоритм заходів Р(М)В(У)О щодо організації інклюзивної освіти в ДНЗ
1. Допомога батькам дитини з особливими освітніми потребами обрати ДНЗ (з урахуванням запитів батьків, територіального розташування закладу, забезпеченості закладу необхідними фахівціями, специфікою роботи закладу тощо).
2. У разі потреби на підставі письмового подання завідувача ДНЗ, уведення до штатного розпису закладу посад необхідних фахівців (асистента вихователя, логопеда, педагога-дефектолога тощо), погодження годин для проведення корекційно-розвиткових занять спеціалістами.
3. Сприяння кадровій політиці закладу щодо залучення на відповідні посади дипломованих фахівців з необхідною освітою та досвідом діяльності, сприяння підвищенню компетентності педагогічних працівників з питань особливостей навчання, виховання та розвитку дитини з ООП, забезпечення підготовки, перепідготовки, підвищення кваліфікації та атестації педагогічних працівників відповідно до специфіки роботи інклюзивної групи, сприяння провадженню інноваційної діяльності.
4. Сприяння співпраці ДНЗ із іншими навчальними закладами (спеціальним інтернатом для дітей з відповідною нозологією, навчально-реабілітаційним центром, ПМПК тощо), координація послуг зазначених фахівців відповідно до інформації, отриманої від ДНЗ.
5. Моніторинг інклюзивних процесів.
6. Забезпечення вільного доступу громадськості до інформації з питань інклюзивної освіти, переваг її реалізації; розповсюдження напрацьованого педагогічного досвіду роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, інноваційних технологій з питань підготовки таких дітей до самостійного життя.

Необхідні заходи засновника (власника) дошкільного навчального закладу щодо забезпечення права на дошкільну освіту дитини з ООП
1. Надання згоди на відкриття інклюзивної групи (груп) у ДНЗ.
2. Забезпечення архітектурної доступності закладу для дітей з особливими освітніми потребами.

Увага! З метою визначення цілей та напрямку діяльності дошкільного навчального закладу з інклюзивною формою навчання Міністерством освіти і науки України схвалено до використання навчально-методичний посібник "Індекс інклюзії: дошкільний навчальний заклад" (Київ, 2011).
У нагоді також стануть Методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу для дітей з особливими освітніми потребами (вступ в інклюзію), розроблені Всеукраїнським фондом "Крок за кроком".

Алгоритм організації інклюзивного класу в ЗНЗ.
При організації інклюзивного класу в ЗНЗ слід користуватися такими чинними нормативно-правовими документами:
Постанова Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 року № 872 "Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах";
- Лист Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 18 травня 2012 року  №1/9-384 "Про організацію інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах";
- Лист Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 28 вересня 2012 року № 1/9-694 "Щодо введення посади вихователя (асистента вчителя) у загальноосвітніх навчальних закладах з інклюзивним навчанням";
Лист Міністерства освіти і науки України від 08 серпня 2013 року № 1/9-539 "Про організаційно-методичні засади забезпечення права на освіту дітям з особливими освітніми потребами";
Лист Міністерства освіти і науки України від 12 липня 2016 року № 1/9-364 "Про організаційно-методичні засади забезпечення навчально-виховного процесу для учнів з особливими освітніми потребами загальноосвітніх навчальних закладів у 2016/2017 навчальному році";
Лист Міністерства освіти і науки України від 10 січня 2017 року № 1/9-2 "Про сучасні підходи до навчально-виховного процесу учнів з особливими освітніми потребами".

Алгоритм організації інклюзивного класу в ЗНЗ полягає  у наступних узгоджених діях на різних рівнях:
Алгоритм дій батьків дитини з особливими освітніми потребами
1. Пройти обстеження дитини в психолого-медико-педагогічній консультації, отримати висновок ПМПК (містить колегіальний висновок консультантів ПМПК про особливості розвитку дитини; у висновку має бути зазначено, що за результатами обстеження ПМПК дитині рекомендовано навчання в інклюзивному (спеціальному) класі загальноосвітнього навчального закладу; вказано рекомендації щодо програми, форм і методів навчання на 1 рік; кількість годин, необхідних для корекційно-розвиткової роботи; необхідні додаткові спеціальні послуги відповідно до нозології дитини; перелік спеціалістів, які мають реалізовувати корекційну складову та соціальну реабілітацію, у тому числі - чи є потреба у асистентові учителя).
2. За рік або хоча б за півроку до того, як дитина прийде до ЗНЗ, звернутися до Р(М)В(У)О для того, щоб обрати заклад (де є умови, кваліфіковані фахівці тощо). Остаточне рішення про вибір закладу для навчання дитини обирають батьки, ураховуючи територіальне розташування закладу, та користь для дитини.
3. Звернутися до обраного загальноосвітнього навчального закладу, написати заяву з проханням організувати інклюзивне (або спеціальне) здобуття шкільної освіти для дитини. У заяві також потрібно вказати, чи потрібен дитині асистент учителя. До заяви додаються такі документи:
- висновок психолого-медико-педагогічної консультації;
- медична довідка про стан здоров'я дитини з висновком лікаря, що дитина може відвідувати загальноосвітній навчальний заклад;
- довідка дільничого лікаря про епідемічне оточення;
- свідоцтво про народження;
- копія медичного висновку про дитину-інваліда віком до 18 років (виданого лікарсько-консультативною комісією);
- копія індивідуальної програми реабілітації дитини-інваліда.
4. Взяти участь у розробленні індивідуальної програми розвитку дитини.
5. Забезпечити отримання дитиною додаткових спеціальних послуг відповідно до нозології, відвідування необхідних спеціалістів навчально-реабілітаційних центрів, ПМПК тощо (якщо висновком ПМПК такі рекомендовані).

Алгоритм заходів співробітників ЗНЗ щодо організації здобуття середньої освіти дитиною з особливими освітніми потребами
1. На підставі заяви батьків дитини з особливими освітніми потребами та висновку психолого-медико-педагогічної консультації та за погодженням із засновником (власником) закладу та відповідним органом управління освітою керівник ЗНЗ приймає рішення про утворення інклюзивного класу (класів) у загальноосвітньому навчальному закладі. При цьому необхідно ураховувати наявність необхідної матеріально-технічної та методичної бази, відповідних педагогічних кадрів та приміщень, що відповідають санітарно-гігієнічним вимогам.
2. У разі потреби, відповідно до індивідуальних особливостей дитини, стану її здоров*я, директор ЗНЗ звертається із письмовим поданням до Р(М)В(У)О про введення посади асистента вчителя (з розрахунку 0,5 ставки на клас, у якому навчаються діти з особливими освітніми потребами) та годин для проведення корекційно-розвиткових занять спеціалістами (практичним психологом, логопедом, дефектологом, інструктором з фізичної культури тощо).
3. Забезпечення закладу необхідними педагогічними працівниками, підвищенню їх компетентності з питань особливостей навчання, виховання та розвитку дитини з ООП.
4. Створення у ЗНЗ відповідних умов з урахуванням особливостей розвитку дітей: доступність будівель і приміщень, створення необхідних кабінетів для роботи фахівців (практичного психолога, педагога-дефектолога, логопеда тощо), кімнати розвантаження, кабінету для корекційно-розвиткових занять тощо, обладнання їх необхідними засобами корекції та розвитку, методичною літературою, навчально-методичними і наочно-дидактичними посібниками, індивідуальними засобами навчання, використання адекватних форм і методів навчально-виховної роботи, психолого-педагогічний супровід, налагодження співпраці з батьками (особами, які їх замінюють).
5. Інформування батьків дітей, що відвідують навчальний заклад, щодо особливостей інклюзивного навчання, цілей та завдань, переваг інклюзії для всіх суб'єктів навчально-виховного процесу, роз'яснення питань щодо врахування особливостей дитини з ООП, залучених в інклюзивні класи, обговорення питань, що виникають унаслідок спілкування та групової взаємодії в дитячому колективі тощо.
6. Укладення угоди з іншими навчальними закладами (спеціальним інтернатом для дітей з відповідною нозологією, навчально-реабілітаційним центром, ПМПК, установами соціального захисту, ресурсних центрів, центрів практичної психології та соціальної роботи, створених при управліннях освіти і науки тощо) про співпрацю щодо супроводу дитини з особливими освітніми потребами, залучення фахівців цих установ до консультувань тощо.
7. Створення команди індивідуального супроводу дитини (заступник директора, вчителі, асистент вчителя, практичний психолог, вчитель-дефектолог, за необхідності: логопед, медична сестра, інструктор з фізичної культури тощо із обов'язковим залученням батьків дитини), розробка  індивідуальної програми розвитку дитини з особливими освітніми потребами. Склад групи фахівців індивідуального супроводу дитини визначається керівником ЗНЗ і затверджується відповідним наказом. Основні завдання команди фахівців індивідуального супроводу дитини:
- збір інформації про особливості дитини, її інтереси, труднощі і обмеження, освітні потреби з метою визначення та реалізації належної підтримки, вжиття адекватних заходів, залучення додаткових фахівців;
- всебічне обговорення особливостей (труднощів) розвитку дитини з урахуванням інформації різних фахівців з метою визначення характеру та причин відхилень в розвитку та поведінці; прийняття консолідованого рішення про специфіку змісту освіти і навчання з урахуванням рекомендацій ПМПК;
- з'ясування потенціалу розвитку дитини, актуалізація її позитивних особистісних якостей;
- для кожного учня з особливими освітніми потребами - складання індивідуального навчального плану (на основі робочого навчального плану конкретного ЗНЗ), де вказується кількість годин корекційно-розвиткових занять з урахуванням рекомендацій ПМПК;
- розробка та реалізація індивідуальної (адаптованої) навчальної програми з урахуванням навчальних програм ЗНЗ, яка затверджується керівником навчального закладу та переглядається двічі на рік (у разі потреби частіше) з метою її коригування;
- моніторинг динаміки загального психічного розвитку дитини, консультування та вирішення складних, конфліктних ситуацій;
- ведення документації (щоденник спостережень, що відображає актуальний розвиток дитини, динаміку її стану, рівень успішності, збір портфоліо, а саме: учнівські роботи, контрольні листки, результати тестів, продукти діяльності тощо);
8. Здійснення просвітницько-виховної роботи в громаді за місцем розташування закладу з метою формування нової суспільної філософії щодо осіб з інвалідністю, розповсюдження напрацьованого педагогічного досвіду роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, інноваційних технологій з питань підготовки таких дітей до самостійного життя.
9. Директор закладу несе відповідальність за організацію, стан та якість інклюзивного навчання.

Алгоритм заходів Р(М)В(У)О щодо організації інклюзивної освіти в ЗНЗ
1. Допомога батькам дитини з особливими освітніми потребами обрати ЗНЗ (з урахуванням запитів батьків, територіального розташування закладу, забезпеченості закладу необхідними фахівціями, специфікою роботи закладу, забезпечення наступності у навчанні дитини тощо).
2. Координація забезпечення наступності між ДНЗ та ЗНЗ у навчанні випускників з особливими освітніми потребами ДНЗ.
3. Координація створення у ЗНЗ відповідних умов з урахуванням особливостей розвитку дітей: доступність будівель і приміщень, використання адекватних форм і методів навчально-виховної роботи, психолого-педагогічний супровід, налагодження співпраці з батьками (особами, які їх замінюють).
4. У разі потреби на підставі письмового подання директора ЗНЗ, уведення до штатного розпису закладу посад необхідних фахівців (асистента вчителя, логопеда, педагога-дефектолога тощо), погодження годин для проведення корекційно-розвиткових занять спеціалістами.
5. Сприяння кадровій політиці закладу щодо залучення на відповідні посади дипломованих фахівців з необхідною освітою та досвідом діяльності, сприяння підвищенню компетентності педагогічних працівників з питань особливостей навчання, виховання та розвитку дитини з ООП, забезпечення підготовки, перепідготовки, підвищення кваліфікації та атестації педагогічних працівників відповідно до специфіки роботи інклюзивної групи, сприяння провадженню інноваційної діяльності.
6. Сприяння та координація консультативно-методичної співпраці ЗНЗ із іншими навчальними закладами (спеціальним інтернатом для дітей з відповідною нозологією, навчально-реабілітаційним центром, ПМПК тощо), координація послуг зазначених фахівців відповідно до інформації, отриманої від ЗНЗ.
7. Моніторинг інклюзивних процесів.
8. Забезпечення вільного доступу громадськості до інформації з питань інклюзивної освіти, переваг її реалізації; розповсюдження напрацьованого педагогічного досвіду роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, інноваційних технологій з питань підготовки таких дітей до самостійного життя.

Необхідні заходи засновника (власника) загальноосвітнього навчального закладу щодо забезпечення права на середню освіту дитини з ООП
1. Надає згоди на відкриття інклюзивного класу в ЗНЗ.
2. Виділяє в установленому порядку кошти для забезпечення безперешкодного доступу до будівель та приміщень закладу дітей з особливими освітніми потребами, створення відповідної матеріально-технічної та методичної бази, забезпечує підвищення кваліфікації педагогічних працівників із питань надання освітніх послуг дітям з особливими освітніми потребами у класах з інклюзивним навчанням, здійснює заходи щодо придбання транспортних засобів для перевезення таких дітей до місця навчання та додому.
3. Несе відповідальність за організацію, стан та якість інклюзивного навчання.

Увага! 
1). Вимоги щодо архітектурної доступності навчальних закладів визначено Державними будівельними нормами В.2.2-17:2006 "Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення", затвердженими Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та  житлово-комунального господарства України від 02 листопада 2006 № 362.
У 2012 році в межах українсько-канадського проекту "Інклюзивна освіта для дітей з особливими освітніми потребами в Україні" видано навчально-методичний посібник "Архітектурна доступність шкіл" (Київ, 2012), створений за підтримки Канадської агенції з міжнародного розвитку, який рекомендований до використання Міністерством освіти і науки України.
2). Організація спеціальних класів у складі ЗНЗ здійснюється відповідно до таких нормативно-правових документів:
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 09 грудня 2010 року № 1224 "Про затвердження Положення про спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах";
Лист Міністерства освіти і науки України від 10 січня 2017 року № 1/9-2 "Про сучасні підходи до навчально-виховного процесу учнів з особливими освітніми потребами".
Спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами у ЗНЗ - це окремі класи у спеціально створених умовах (є безперешкодний доступ до території та приміщень, відповідна навчально-матеріальна база та відповідне кадрове забезпечення.
Рішення про створення спеціальних класів приймається засновниками (власниками) ЗНЗ за наявності відповідного контингенту учнів, навчально-матеріальної бази, кадрового забезпечення та погодження з відповідним органом управління освітою та органом державної санітарно-епідеміологічної служби.
Спеціальні класи працюють за навчальними програмами, підручниками і посібниками, рекомендованими Міністерством освіти і науки України для використання у спеціальних загальноосвітніх навчальних закладах. 
Оскільки спеціальні класи у ЗНЗ функціонують у спеціально створених умовах (однорідний контингент учнів, зменшена наповнюваність класів. спеціальні навчальні плани, якими визначено години на корекційно-розвиткову роботу, адаптовані підручники, підготовлені вчителі тощо), посада асистента вчителя у таких класах не передбачена.
3). Методичні посібники, розроблені Всеукраїнським фондом "Крок за кроком", та розміщені на їх сайті (http://ussf.kiev.ua) у розділі "Бібліотека" також стануть у нагоді при організації та здійсненні інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами в умовах ЗНЗ, у тому числі:
Інклюзивна школа: особливості організації та управління: Навчально-методичний посібник/ Кол. авторів: Колупаєва А.А., Софій Н.З., Найда Ю.М. та ін. За заг. ред. Даніленко Л.І., - К.: 2007. – 128 с.
- Діти з особливими потребами в загальноосвітньому просторі: початкова ланка (за ред. В. І. Бондаря, В. В. Засенка). Посібник для вчителів початкових класів. — К.: — 2004. — 152 с.
- Колупаєва А.А., Таранченко О.М. Діти з особливими потребами в загальноосвітньому просторі: початкова ланка. Путівник для педагогів: Навчально-методичний посібник. – Київ, 2010. – 96 с.
- Колупаєва А.А., Савчук Л.О. Діти з особливими освітніми потребами та організація їх навчання. Видання доповнене та перероблене: наук.-метод. посіб. / А.А. Колупаєва, Л.О. Савчук, К.: Видавнича група «АТОПОЛ», 2011. – 274 с.
Модуль. Доступність та універсальний дизайн / Авторський колектив: Ольга Красюкова-Еннс, Ярослав Грибальський, Лариса Байда, Володимир Азін. // Канадсько-український проект: «Інклюзивна освіта для дітей з особливими потребами в Україні»: тренінгові модулі.-К., 2011.-132с.
- Універсальний дизайн в освіті: посібник / Під заг. ред.Софій Н. З., – К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2015. – 76 с.
Інклюзивна освіта. Підтримка розмаїття у класі: практичний посібник. / [Тім Лорман, Джоан Деппелер, Девід Харві]; пер. з англ. – К.: СПД-ФО Парашин І.С., 2010. – 296 с.
Індекс інклюзії: розвиток навчання та участі в життєдіяльності шкіл: посіб./ [Тоні Бут]; пер. з англ. - К.: ТОВ Видавничий дім «Плеяди», 2015. – 190.
- Індекс інклюзії: Загальноосвітній навчальний заклад: Навчально-методичний посібник / Кол. упорядників: Патрикеєва О. О., Софій Н. З., Луценко І. В., Василашко І. П. Під заг. ред. Шинкаренко В. І., — К.: ТОВ «Видавничий дім “Плеяди”, 2013. — 96 с.
- Методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу для дітей з особливими потребами (вступ в інклюзію)
- Спільне викладання в інклюзивному класі: метод. матеріали. /Укладач – Софій Н. З., – К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2015. – 70 с.

Як скласти індивідуальну програму розвитку дитини з особливими освітніми потребами?
Звертаємо Вашу увагу, що індивідуальна програма розвитку дитини з особливими освітніми потребами розробляється групою фахівців (заступник директора з навчально-виховної роботи, вчителі, асистент вчителя, психолог, вчитель-дефектолог та інші) з обов*язковим залученням батьків дитини, або осіб, які їх замінюють, з метою визначення конкретних навчальних стратегій і підходів до навчання дитини з особливими освітніми потребами. Вона містить загальну інформацію про учня, систему додаткових послуг, види необхідної адаптації та модифікації навчальних матеріалів, індивідуальну навчальну програму та за потреби індивідуальний навчальний план.
Для складання індивідуальної програми розвитку дітей дошкільного та шкільного віку, незалежно від місця навчання дитини, слід користуватися методичними рекомендаціями, наданими у чинних документах: листі Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 18.05.12 № 1/9-384 "Про організацію інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах" та листі Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 26.07.2012 № 1/9-529 "Про організацію психологічного та соціального супроводу в умовах інклюзивного навчання" 
В нагоді також можуть стати методичні посібники Всеукраїнського фонду "Крок за кроком", які розміщені на сайті цієї організації (http://ussf.kiev.ua) на сторінці "Бібліотека" (http://ussf.kiev.ua/ieeditions/?page_nom=1) й доступні для скачування:
- "Індивідуальна програма розвитку";
- "Створення індивідуальної програми розвитку для дітей з особливими освітніми потребами".
Допомогу в складанні індивідуальних програм розвитку дітей з особливими освітніми потребами також надають спеціалісти КУ "Харківська обласна психолого-медико-педагогічна комісія" (за попередньою домовленістю).

Хто має здійснювати психокорекційну роботу з дітьми з особливими освітніми потребами, якщо у штатному розписі закладу відсутній практичний психолог, а вчитель не володіє відповідними методиками?
Шановні колеги! Звертаємо увагу, що відповідно до чиного листа Міністерства освіти і науки України від 08.08.2013 № 1/9-539 "Про організаційно-методичні засади забезпечення права на освіту дітям з особливими потребами", (далі - цитати з цього документу) "організовувати навчально-виховний процес дітей з особливими освітніми потребами необхідно у комплексному поєднанні з корекційно-розвитковою роботою відповідно до особливостей психофізичного розвитку дітей." "Для надання корекційно-розвиткової та реабілітаційної допомоги дітям з особливими освітніми потребами дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади з інклюзивними класами/групами обов*язково мають укласти угоду з навчально-реабілітаційним центром або, у разі відсутності таких у найближчому оточенні, із спеціальними загальноосвітніми школами-інтернатами про співпрацю. Це стосується також ЗНЗ, у яких діти з особливими освітніми потребами, у тому числі - діти-інваліди, навчаються за індивідуальною та іншими формами навчання". "Корекційно-розвиткова робота проводиться педагогами, психологами з відповідною освітою, які залучаються з навчально-реабілітаційного центу, психолого-медико-педагогічної комісії, спеціальних навчальних закладів шляхом укладання угод про співпрацю, а також психологами шкіл, установ соціального захисту, центрів практичної психології та соціальної роботи, створених при управліннях освіти і науки, ресурсних центрів. Координація послуг зазначених фахівців здійснюється місцевими управліннями освітою, відповідно до інформації, отриманої від дошкільних і загальноосвітніх навчальних закладів з інклюзивними групами/класами."
Важливо!!! Щоб не нашкодити дитині, педагогічні працівники, які працюють в інклюзивних або спеціальних класах, мають виконувати лише посадові обов*язки, які відповідають їх фаховій підготовці.

Де брати корекційні програми?
Індивідуальна програма розвитку дитини з особливими освітніми потребами розробляється групою фахівців (заступник директора з навчально-виховної роботи, вчителі, асистент вчителя, психолог, вчитель-дефектолог, логопед та інші), які беруть безпосередню участь у навчально-виховному процесі, з обов*язковим залученням батьків дитини, або осіб, які їх замінюють, з метою визначення конкретних навчальних стратегій і підходів до навчання дитини з особливими освітніми потребами. Вона містить загальну інформацію про учня, систему додаткових послуг, види необхідної адаптації та модифікації навчальних матеріалів, індивідуальну навчальну програму та за потреби індивідуальний навчальний план.

Корекційні програми (логопеда, психолога, дефектолога, фізіотерапевта та інших фахівців) розробляються для кожної дитини з особливими освітніми потребами з урахуванням її особливостей, рекомендацій психолого-медико-педагогічної консультації. Як основу можна використовувати програми з корекційно-розвиткових занять (відповідно нозологій), затверджені МОН України та рекомендовані для використання у спеціальних загальноосвітніх навчальних закладах (розміщено на сайті МОН України за посиланням: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/osvita-osib-z-osoblivimi-potrebami/navchalni-programi/korekczijni-programi.html.
У 2016 році розроблено програми з корекційно-розвиткової роботи для учнів початкової школи (авт. Логвінова І.П., Кучеренко Ю.О.). і (авт. Сак Т.В., Прохоренко Л.І.). Для учнів 5-9 класів, які мають затримку психічного розвитку, розроблено програму "Корекція розвитку", також розміщені на офіційному сайті Міністерства освіти і науки України.


У чому полягає діяльність практичного психолога навчального закладу щодо психологічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами?
Завдання практичного психолога загальноосвтнього навчального закладу щодо організації інклюзивного навчання висвітлені у таких чинних документах: 
- лист Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 02.01.2013 № 1/9-1 "Про визначення завдань працівників психологічної служби системи освіти в умовах інклюзивного навчання";
- лист Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 26.07.2012 № 1/9-529 "Про організацію психологічного і соціального супроводу в умовах інклюзивного навчання".


Що робити, якщо дитина з особливими освітніми потребами веде себе агресивно з однолітками в групі ДНЗ (класі ЗОШ)?
Відповідно до кваліфікаційної характеристики (код КП-2445.5) та посадових обов*язків, практичний психолог дошкільного навчального закладу має визначати фактори, що перешкоджають розвитку особистості вихованців і вжити заходів щодо надання різного виду психологічної допомоги (психокоректувальна, реабілітаційна та консультативна) дитині, її батькам та вихователям, у тому числі, якщо вона веде себе агресивно з однолітками. Це стосується будь-якого вихованця, а не лише дитини з особливими освітніми потребами. 
Робота щодо зниження рівня агресії дитини має бути спрямована на усвідомлення нею власних емоцій та емоційних станів, відпрацювання умінь виявляти гнів, агресію, інші негативні емоції у соціально прийнятних формах, розуміння потреб та емоцій інших людей, розвиток позитивної комунікації в групі, у тому числі через розвиток особистісних якостей вихованців (доброти, емпатії, вміння допомагати, підтримувати один одного).
Крім цього, відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від 02 квітня 2015 року № 1/9-169 "Про порядок комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах", питання щодо подальшого навчання в інклюзивній групі дитини, у якої проявляється неконтрольована поведінка, виноситься на розгляд педагогічної ради лише за умови, що така поведінка дитини загрожує життю чи здоров*ю інших дітей. Розгляд цього питання на педагогічній раді відбувається з обов*язковою присутністю батьків дитини (або осіб, які їх замінюють). За рішенням педагогічної ради дитина може бути направлена до психолого-медико-педагогічної консультації для додаткового обстеження з метою отримання рекомендацій щодо проведення ряду заходів психолого-педагогічної корекції відхилень поведінки та подальшого порядку здобуття дошкільної освіти. Таке рішення має бути обґрунтованим та виваженим і прийматися з урахуванням інтересів та прав на дошкільну освіту усіх дітей.


Хто може виконувати функції асистента учителя?
У разі потреби, відповідно до індивідуальних особливостей дитини, стану її здоров*я, рекомендацій ПМПК та заяви батьків (осіб, що є опікунами дитини) в штатний розпис ЗНЗ, у якому відкрито класи з інклюзивним навчанням, вводиться посада асистента вчителя відповідно до Типових штатних нормативів ЗНЗ, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 06 грудня 2010 року № 1205 "Про затвердження Типових штатних нормативів загальноосвітніх навчальних закладів".
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 18 липня 2012 року № 635 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 року № 346 і від 14 червня 2000 року № 963" внесено посаду асистента вчителя до переліку педагогічних посад, якими визначено що асистент вчителя є педагогічна посада та розроблено кваліфікаційну характеристику асистента вчителя.
Таким чином, працювати асистентом вчителя (з розрахунку 0,5 ставки на клас, у якому навчаються діти з особливими освітніми потребами) в загальноосвітньому навчальному закладі може педагог за фахом.
Асистент вчителя бере участь у розробленні та виконанні індивідуальних навчальних планів та програм, адаптує навчальні матеріали з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності дітей з особливими освітніми потребами, таким чином забезпечує особистісно орієнтоване спрямування навчально-виховного процесу.


14 червня 2017 року Центром практичної психології, соціальної роботи та здорового способу життя спільно з кафедрою виховання й розвитку особистості за участі представника КУ «Харківська обласна психолого-медико-педагогічна консультація» проведено вебінар «Особливості організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах: діти із затримкою психічного розвитку.» для педагогічних працівників, які у 2017 / 2018 навчальному році будуть здійснювати навчання та супровід дітей із затримкою психічного розвитку в 1-х класах. 
У ході вебінару розглянуто сучасні підходи до організації інклюзивного навчання дітей із затримкою психічного розвитку, можливості залучення потенціалу психолого-медико-педагогічних консультацій як ресурсних центрів інклюзивної освіти, презентовано заходи у межах реалізації обласного освітнього проекту «Розвиток інклюзивної освіти в Харківській області» у 2017 році. 
Відеотрансляція вебінару доступна за посиланням.


29 березня 2017 року у межах методичної студії за темою «Організація психологічного супроводу навчально-виховного процесу на засадах педагогіки партнерства» для завідувачів центрів практичної психології і соціальної роботи, методистів з психологічної служби районних (міських) методичних кабінетів (центрів) розглядалися питання організації інклюзивної освіти в Харківській області.
Презентації Сіліної Г.О., завідувача кафедри виховання й розвитку особистості та Колісник О.В., методиста Центру практичної психології, соціальної роботи та здорового способу життя розміщено за посиланням.



16 березня 2017 року проведено вебінар «Організаційно-методичний аспект навчання дітей із затримкою психічного розвитку» 
для методистів районних (міських) методичних кабінетів (центрів), які здійснюють методичний супровід дошкільних навчальних закладів, початкової школи та інклюзивної освіти.
Під час вебінару розглянуто сучасні підходи до організації інклюзивного навчання дітей із затримкою психічного розвитку, можливості залучення потенціалу психолого-медико-педагогічних консультацій як ресурсних центрів інклюзивної освіти, презентовано обласний освітній проект «Розвиток інклюзивної освіти в Харківській області». Участь у вебінарі взяли 36 осіб. 
За наступними посиланнями розміщено:
Шановні колеги! Вище будуть подані розгорнуті відповіді на питання, які Ви задали в анкетах.



Розпочато роботу тимчасового творчого колективу педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів за напрямом "Дорожня карта вчителя в умовах інклюзивної освіти".

План роботи ТТК:

№ п/п
Тема, форма роботи
Терміни,
місце проведення
Очікувані результати
1.
Інтерактивне спілкування «Інклюзивна освіта як цінність демократичного суспільства»
Лютий 2017 року,
КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти»,
вул. Пушкінська, 24.
Актуалізація поняття і змісту інклюзивної освіти.
Ознайомлення з сучасними нормативно-правовими актами
та науково-методичними вимогами
до її організації та здійснення.
2.
Круглий стіл «Особливості педагогічного супроводу дітей
з особливими освітніми потребами: проблеми, досвід, перспективи»
Червень 2017 року,
КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти»,
вул. Пушкінська, 24.
Ознайомлення з досвідом роботи педагогічних працівників Харківської області щодо особливостей навчально-виховної роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.
Визначення «підводних каменів»
та шляхів розв’язання проблем.
3.
Спілкування
в режимі ЧАТу
«Педагогічні технології, форми і методи, ефективні в умовах інклюзивного учнівського середовища»
Жовтень 2017 року,
КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти»,
вул. Пушкінська, 24
Актуалізація знань про особистісно орієнтовані педагогічні технології, форми і методи навчально-виховної діяльності. Визначення особливостей їх застосування в умовах інклюзивного учнівського середовища.
Обмін думками, вирішення проблемних питань.
4.
Інтерактивне спілкування
«Мережева взаємодія у забезпеченні самоактуалізації дітей з особливими освітніми потребами»
Грудень 2017 року,
КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти»,
вул. Пушкінська, 24
Ознайомлення з діяльністю державних установ, громадських організацій, ресурсних центрів, які є ресурсними щодо соціалізації та розвитку дітей
з особливостями психічного розвитку в умовах інклюзивного навчального закладу
5.
Спілкування
в режимі ЧАТу
«Дорожня карта – технологія формування компетентності педагога»
Лютий 2018 року,
КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти»,
вул. Пушкінська, 24
Обмін думками, вирішення проблемних питань щодо оформлення напрацювань за результатами роботи педагогічного творчого клубу.
6.
Круглий стіл
«Кроки до якісної інклюзивної освіти»
Квітень 2018 року,
КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти»,
вул. Пушкінська, 24
Захист учасниками педагогічного творчого клубу власних напрацювань, обмін досвідом.
7.
Узагальнення продуктів діяльності учасників ТТК
Травень-серпень
2018 року
Укладання методичного посібника – довідника «Дорожня карта вчителя
в умовах інклюзивної освіти»



20.02.2017 проведено інтерактивне спілкування №1 «Інклюзивна освіта як цінність демократичного суспільства». 

Казачінер О.С., викладач кафедри методики навчання мов і літератури КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти», висвітлила особливості інклюзивної освіти в Україні; Бродецька І.М., психолог-консультант КУ «Харківська обласна психолого-медико-педагогічна консультація», познайомила учасників заходу зі шляхами та можливостями залучення потенціалу ПМПК як ресурсних центрів інклюзивної освіти.

Під час заходу актуалізовано поняття і зміст інклюзивної освіти, визначено можливі бар’єри та ресурси щодо організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами, сплановано подальшу діяльність учасників ТТК.

Презентаційні матеріали виступів розміщено за посиланням.




16 лютого 2017 року відбувся вебінар за темою: 
"Сучасні підходи
до організації інклюзивного навчання
дітей із затримкою психічного розвитку"

за участі:
Сіліної Г.О., завідувача кафедри виховання й розвитку особистості;
Калініної Т.С., завідувача секції спеціальної та інклюзивної освіти; 
Колісник О.В., методиста Центру практичної психології, согціальної роботи та здорового способу життя КВНЗ "Харківська академія неперервної освіти".

Відеотрансляцію вебінару можна переглянути за посиланням.



Нормативно-правове забезпечення інклюзивної освіти в галузі дошкільної освіти




До уваги бажаючих:

лабораторією проблем інклюзивної освіти Інституту спеціальної педагогіки НАПН України заплановано проведення семінару-практикуму 

«Розроблення індивідуальної програми розвитку дитини в умовах інклюзивного середовища»

Семінар-практикум відбудеться 24 лютого 2017 року.

ВИ ОПАНУЄТЕ: 

  • нормативно-правові акти щодо творення індивідуальної програми розвитку (ІПР) 
  • структуру ІПР 
  • алгоритм складання ІПР 
  • принципи оцінювання виконання ІПР 
ВИ НАВЧИТЕСЯ:
  • визначати конкретні стратегію і тактику навчання та розвитку дитини з особливими освітніми потребами 
  • працювати в команді 
ВИ ЗМОЖЕТЕ:

  • скласти ІПР для учня з особливими освітніми потребами 
  • внести в ІПР корективи відповідно до оцінювання її виконання 
ДЛЯ УЧАСНИКІВ ПЕРЕДБАЧЕНО:
  • обід та кава-паузу 
  • сертифікат, що підтверджує участь у семінарі-практикумі 
  • комплект робочих матеріалів 
Проводитиме семінар-практикум Інна Луценко — науковий співробітник лабораторії проблем інклюзивної освіти Інституту спеціальної педагогіки НАПН України.
Вартість участі — 700 грн. (з ПДВ)






Увага! За даним посиланням розміщено презентації науково-практичного семінару 
для методистів психологічних служб районів(міст) Харківської області, керівників та координаторів експериментальних навчальних закладів, учасників дослідно-експериментальної роботи за напрямом «Психолого-педагогічний супровід дітей з порушеннями психофізичного розвитку в умовах інклюзивної освіти», 
що відбувся 20 грудня 2016 року.



Шановні педагогічні працівники!
Звертаємо Вашу увагу, що на сайті Міністерства освіти і науки України розміщено
лист МОНУ №1/9-2 від 10.01.2017 


Лист містить роз*яснення щодо припинення набору учнів до підготовчого та першого класів спеціальної школи для дітей із затримкою психічного розвитку з 1 вересня 2017 року та забезпечення можливості навчання вказаної категорії дітей у спеціальних та інклюзивних класах у загальноосвітніх навчальних закладах, що реалізує їхнє право на виховання в сім*ї та сприятиме процесу інтеграції дітей з особливими освітніми потребами в соціум.







Нормативні документи з питань інклюзивної освіти з коротким описом вмісту кожного можна переглянути за цим посиланням

Немає коментарів: